De Padweg: een pad in de korf?

Het is de laatste gemeenteraad voor de verkiezingen. Er zijn dan ook weinig wereldschokkende agendapunten voorzien.

Na de raad voor maatschappelijk welzijn, die zoals gewoonlijk zeer summier is, en al na vijf minuten is afgerond, gaan we over naar de gemeenteraad.

Parking op Heikant

Aan de terreinen van KFC Heikant wordt een nieuwe parking aangelegd.

Arne Baeyens vraagt of er overleg is gepleegd met de andere gebruikers van de terreinen. Zullen die het speelplein gemakkelijk kunnen bereiken, en komt de plaatsing van tenten niet in het gedrang?

Schepen Pieter Herwege antwoordt dat er overleg is gepleegd met het wijkcomité en de jeugdverenigingen die geregeld gebruik maken van de terreinen. De organisatie van evenementen komt niet in het gedrang, en er komt ook een afsluiting tussen de parking en het speelplein zodat men niet meer kan parkeren op het speelplein.

Koers!

De raad keurt een nominatieve subsidie goed voor het organisatiecomité van de wielerwedstrijd tijdens de kermis. Herman Van Driessche vraagt of het parcours reeds gekend is, aangezien er op het klassieke parcours werken bezig zijn. Schepen Jos Withofs antwoordt dat er afgewacht wordt hoever de werken zullen staan om het parcours te bepalen. Er zijn verschillende mogelijkheden.

De Denderregio

Dan komt de rapportage van de Denderregio ter sprake. In dat verband stelt Kim Van Cauteren zich de vraag wat de stand van zaken is betreffende de treinverbinding Waasland – Brussel waar in december een overstap in Dendermonde nodig zal zijn.

Burgemeester Knop, die voorzitter is van de Denderregio antwoordt dat er bij de NMBS geen beweging is te krijgen om dit te herzien. Sterker nog, hij vindt de houding van de NMBS schandalig en is ervan gedégouteerd. Er is afgesproken onder de burgemeesters dat er nog een initiatief komt, maar hoe dat er uitziet is nog niet bekend.

Geert D’Hooghe gaat in op het gebruik van de deelfietsen. De burgemeester had gezegd dat die veel gebruikt worden, en hij zou daar graag wat cijfermateriaal over hebben. Dat cijfermateriaal zal worden opgevraagd en meegedeeld.

Nog over die deelfietsen beklaagt Marc Ronsse zich erover dat die fietsen aan het station allemaal op het voetpad staan, en de weg versperren. Hij stelt dat die thuishoren in de fietsenstalling. De burgemeester beaamt dit, en schepen Pieter Herwege vult aan dat dit probleem is gesignaleerd bij de uitbater.

Stokstraat 

Er werd een bijkomend punt ingediend door N-VA over de geplande verkeersdrempels in de Stokstraat. Kim Van Cauteren wil graag weten wat de conclusies zijn na de bewonersvergadering van 19 augustus. Zij heeft gehoord dat dit nogal een woelige vergadering was.

Burgemeester Knop antwoordt dat het helemaal geen woelige vergadering was. Volgens hem is het probleem dat er een tijd geleden overleg is gepleegd met een aantal mensen die nauw aanleunden bij het wijkcomité en de conclusies van dat overleg komen blijkbaar niet overeen met de standpunten vertolkt op de vergadering op 19 augustus.

De Stokstraat is één van de knelpunten waaraan nog moet worden gewerkt. Voorlopig zullen er geen “kussens” en versmallingen komen, en zal de snelheidsbeperking van 30km/uur worden aangescherpt.

Er komt wel een drempel in het eerste deel van de Stokstraat. Maar de burgemeester wijst er wel op dat het circulatieplan niet kan worden aangepast op straatniveau en dat het oplossen van knelpunten een continu proces is.

Kim Van Cauteren vraagt of die uitbreiding van de zone 30 is gecommuniceerd naar de bewoners, waarop de burgemeester antwoordt dat dat niet nodig is gezien het op de vergadering geen probleem vormde.

Testfase 2.0

Geert D’Hooghe stelt dat de burgemeester in zijn betoog stelde dat hij rond de Stokstraat cijfers had. Hij zou die graag inzien. Hij voegt er aan toe dat de voltallige oppositie telkens heeft verwittigd dat dit soort problemen zou optreden. Het grote probleem is de verkeersdrukte. De testfase was duidelijk niet representatief. Bovendien heeft hij de burgemeester horen zeggen dat er “een proces moet worden opgestart”. Wat wordt daarmee bedoeld? Is dit helemaal opnieuw een testfase?

Burgemeester Knop begint zijn antwoord met de stelling dat de oppositie die cijfers al heeft. Hij bedoelde blijkbaar cijfers van een jaar geleden, en geen nieuwe cijfers. Maar er gaat binnenkort wel een jaarlijkse hertelling komen.

Hij stelt dat over de markt wekelijks 40.000 voertuigen reden, in de Stokstraat zijn er dat nu 15.000 of een stijging van 2,5 keer.

Centrumstraten zijn ook woonstraten

Hij vindt het ook kwalijk dat men steeds spreekt over “woonstraten”. Voor hem zijn de centrumstraten ook woonstraten waar mensen wonen, fietsen en wandelen.

Hij stelt dat zijn beleid gebaseerd is op studiewerk en cijfersgegevens en is datagedreven. Volgens hem de enige manier om met verkeer om te gaan.

Daarop dringt Geert D’Hooghe aan over “het nieuwe proces” en de inhoud daarvan. Waarop de burgemeester antwoordt dat er inderdaad nieuwe metingen nodig zijn om de oorzaken van de verkeersdrukte in Stokstraat te achterhalen en daar gepaste maatregelen aan te koppelen. Maar dat is niet meer voor deze legislatuur.

Waarop Geert D’Hooghe dan weer antwoordt dat er naast cijfers ook moet rekening gehouden worden met de mening en ervaringen van de Zelenaars. Maar meer ten gronde stelt hij dat het bestuur eigenlijk oplossingen aan het zoeken is voor problemen die ze zelf hebben veroorzaakt. Hij raadt het bestuur aan de moed te hebben om te kijken welke beslissing al de problemen heeft veroorzaakt, en deze terug te draaien.

Varia

Dan zijn er de varia.

Juridische kosten voor telkens verloren processen

Francis De Donder vraagt hoeveel al de (verloren) processen nu eigenlijk al gekost heeft. En of er nog stappen worden ondernomen rond het “grensverschil” met Lokeren.

Daarop schetst de burgemeester nog eens het verloop van de ruzie tussen Zele en Lokeren. Hij stelt dat de rechter zich onbevoegd heeft verklaard en geen uitspraak ten gronde heeft gedaan. Het dossier moest bij de Raad van State ingediend worden. Maar het is vrijwel onmogelijk daar een uitspraak te krijgen voor de proefopstelling van Lokeren afloopt eind oktober. Daarom is er geen actie meer ondernomen. Het bestuur gaat nu met Lokeren bekijken of er bruikbare gegevens zijn na de proefperiode.

En hij voegt er aan toe dat indien gelijk wie maatregelen neemt die Zele en de Zelenaars in gevaar brengen, hij daar juridisch zal tegen optreden. Gelijk wat het kost.

We kijken uit naar het vervolg, vooral als Lokeren beslist de proefperiode te verlengen of de situatie te bestendigen.

En de cijfers van de juridische kosten kunnen altijd opgevraagd worden bij de diensten.

Welig tierend onkruid

Michel Meesen ergert zich aan het onkruid dat overal in de gemeente op heuphoogte staat. Vooral bij het binnenrijden van Zele geconfronteerd worden met die woekering vindt hij geen mooi visitekaartje.

Onkruidbestrijding is een bevoegdheid van schepen Serdar Celik dachten wij, maar het is de burgemeester die Michel van antwoord dient. Er is een rotatieplan dat verschillende diensten omvat en in een vast schema onderhoudswerken uitvoert, maar wanneer ze de volgende keer op een bepaalde plek komen is de situatie al weer dezelfde. Dat komt door de weersomstandigheden. De burgemeester lijkt de situatie te aanvaarden, en kondigt alleszins geen maatregelen aan om de situatie te verbeteren. Behalve dan dat het probleem wordt bekeken…

Francis De Donder wijst er nog eens op dat het voetpad door de bewoner moet worden onderhouden, en dat in zijn tijd als schepen daar na waarschuwing zelfs gas boetes werden voor uitgeschreven.

Geheime gangen

Geert Roosenboom komt dan op de proppen met een bijzondere vraag: een aantal christelijke mensen hebben hem verteld dat er bij de archeologische onderzoeken een geheime doorgang vanuit de kerktoren naar de overkant van de straat zijn gevonden, maar dat deze niet wordt onderzocht.

Vanuit het bestuur wordt er verbaasd gereageerd. Niemand heeft daar weet van, en ontstaat zelfs wat hilariteit. Schepen Pieter Herwege is wel geïnteresseerd. Schepen Bauwens vermoedt dat als er zoiets zijn gevonden, en het zou historische waarde hebben, de archeologen de werken zouden hebben stilgelegd. Schepen Pieter zal de vraag stellen op het volgende overleg met de archeologen.

Geert Roosenboom geeft dan nog een tip over zijn bronnen door te zeggen dat eens gaan biechten klaarheid kan brengen. Voorzitter Schiettecat antwoordt dat de biecht zo niet werkt.

Zo werd er nog eens gelachen in de gemeenteraad. Dat gebeurt niet zoveel. Maar we zijn nieuwsgierig. Vooral omdat Geert ons na de vergadering toevertrouwde dat zijn bron toch als zeer eerbiedwaardig geldt in Zele.

Voedselbos

Dirk De Mey pikt in op het onkruidverhaal specifiek voor het voedselbos. De bedoeling was dat de Zelenaar daar al eens in dit seizoen een appel zou kunnen gaan plukken, maar dat is onmogelijk door het onkruid.

Deze keer mag schepen Serdar wel antwoorden. Maar het is zijn standaardantwoord: “Ik zal het morgen bespreken met de diensten”.

Schepen Withofs heeft alles onder controle

Wanneer Geert Roosenboom variavragen stelt komen de stekels bij sommigen automatisch recht. Zo stelt hij de vraag hoe het zit met de organisatie van de kerstmarkt. Schepen Jos Withofs antwoordt gepikeerd dat het best zou zijn dat Geert in het organisatiecomité stapt, want hij weet toch alles beter. Onze schepen stelt dat hij al 14 à 15 uur heeft vergaderd over verschillende elementen en dat de diensten hard bezig zijn. Geert moet zich geen zorgen maken.

Een pad in de korf?

Zijn tweede vraag ligt nog gevoeliger blijkbaar. Hij wil inzage in het dossier van de verkoop van het gebouw aan de Padweg (waar nu OCMW huist). Schepen Anthuenis antwoordt ook kortaf: als ge denkt dat er problemen zijn, stel mij dan gerichte vragen. Dan zal ik antwoorden. Geert dringt echter aan en vraagt welke ambtenaar die het dossier kent hij kan contacteren. De schepen herhaalt dat hij een medewerker zal aanduiden wanneer er een concrete vraag wordt gesteld. Na nogmaals aandringen om het dossier volledig te kunnen bekijken met een ambtenaar krijgt Geert de naam van een ambtenaar, niet zonder een sneer over gelijkgestemdheid. Wat dat ook moge betekenen.

We krijgen meer en meer de indruk dat het hier om de één of andere reden over een explosief dossier gaat. Tenzij natuurlijk onze schepen vandaag toevallig heel slecht is gehumeurd.

Windmolens

En tot slot een vraag van Timothy Debeir. Hij heeft gemerkt dat er op Wezepoel weer aanplakborden hangen voor windmolens. Is dit weer een nieuwe procedure?

Schepen Thomas Bauwens antwoordt dat de vorige is afgewezen, maar dat dit over een nieuwe reeks windmolens gaat. De gemeente zal echter elke aanvraag blijven negatief adviseren zolang er geen duidelijk kader bestaat onder andere over de verdeling van lusten en lasten van deze turbines.

 


3 reacties op “De Padweg: een pad in de korf?
  1. Dirk Maes schreef:

    Bedankt voor het mooie verslag 👍

  2. Beer schreef:

    al een paar maanden jouw proza (of is het toch bijna poëzie) aan het lezen. Steeds een genot. Mooie pen.

  3. Bob VM schreef:

    Spijtig van de windmolens, we hebben nood aan duurzame elektriciteit…..

Abonneer je op Beethoven

Voer je e-mailadres in om een bericht te krijgen telkens er een nieuwe Beethoven tekst verschijnt. Je e-mailadres wordt enkel en alleen hiervoor gebruikt.

Top