Als ge alleen thuis parkeert is er geen probleem.

Stramien

Een stramien is een grof weefsel van katoen of linnen dat geschikt is voor borduren. Ons studiebureau heet Stramien. Volgens mij is een stramien een grof weefsel waar ge veel euros kunt opgieten zonder dat er veel van overblijft.

Volle zaal

De advertentie beloofde uitleg hoe het centrum in de toekomst er zo uitzien, met name op vlak van mobiliteit. De raadzaal zat dan ook volledig vol, achteraan moesten er zelfs mensen rechtstaan. Veel neringdoenden natuurlijk. Die wilden weten of hun zaak nog wel bereikbaar blijft. Veel politiekers ook. Kwestie van de temperatuur op te nemen.

Geschiedenisles 

Stramien had Peter Vermeulen afgevaardigd. Na een korte introductie van onze burgemeester stak hij van wal met een geschiedenisles. Te beginnen met breugeliaanse afbeeldingen van een middeleeuws dorp compleet met koeien op het plein, over de Meir in Antwerpen uit de tijd van Expo 58, tot hoe het er volgens hem moet uitzien. Lege pleinen. En ik bedoel ook leeg, want op zijn foto’s zijn ook nergens mensen te zien die van het plein genieten.

We zagen beelden van Antwerpen, Gent, Aarschot, Puurs en wat ge maar wilt. Behalve van Zele. Tenzij ge één foto van de file op de Kouter en het parkeerprobleem in de Langemunt meetelt.

Niet meer parkeren

Voor Stramien is de problematiek van de mobiliteit in Zele eenvoudig op te lossen. Geen parkeergelegenheid meer op de grote markt, en minder parkeren op Zandberg en Julie Billiartplein. Ge moet maar met de fiets komen, of te voet, of met het openbaar vervoer. Met lijn 37 van Meerskant naar Zele City. Dat laatste heeft hij niet gezegd. Toch niet letterlijk.

Wat ik ervan begreep is: we maken de pleinen leeg, we zien nog wel wat we er later mee doen, en laat de Zelenaar maar zijn plan trekken.

Maar tijd voor het volgende luik in zijn verhaal: 5 stellingen die de mobiliteit in Zele moeten verbeteren. Oei, misschien ben ik wat rap geweest, en komt nu het echte verhaal.

De vijf geboden volgens Stramien

Stelling 1. Niet meer parkeren op Kerkplein. En herinrichting van de hoofdwinkelstraten. Hij zegt alleen niet hoe herinrichten, en waar er dan wel nog parkeergelegenheid is.

Stelling 2. Sterk fietsbeleid. Daarvoor wordt verwezen naar de uitgangspunten van Fietsberaad Vlaanderen. En terzake een charter ondertekenen.

Stelling 3. Uitbouw openbaar vervoer. Alsof onze gemeente impact heeft op de plannen van NMBS en De Lijn.

Stelling 4. Promoten gedeelde mobiliteit. Huurfietsen aan het station. Voor al die mensen die met de trein komen naar toeristisch Zele. Of in projecten stappen van deel-auto’s.

Stelling 5. Naar een aangepast parkeerbeleid. Geen parking meer op Grote Markt, minder op Zandberg en Julie Billiart. Wat dat laatste betreft stelt de man dat leerkrachten gerust 500 meter verder kunnen parkeren voor een ganse dag.
En de blauwe zone uitbreiden.
Doorgaand verkeer omleiden zou volgens hem minder impact hebben, omdat er volgens tellingen niet zoveel echt doorgaand is. Wel veel lokaal verkeer dat via het centrum rijdt.

Als ge de straatnamen verandert, kunt ge dit verhaal in elk dorp, in elke gemeente, in elke stad en in elke grootstad brengen. Ik denk dat copy/paste het meest gebruikte gereedschap is bij dat studiebureau. Kassa kassa.

Vragen uit het publiek

Na een korte pauze met veel geroezemoes mogen er vragen gesteld worden. En er zijn veel vragen. Hoe gaat ge dat in godsnaam aan de Zelenaar verkopen. Hoe gaat ge vermijden dat die auto’s die nu op de markt staan, niet naar de zijstraten verhuizen. Waar nu al de bewoners geen parkeerplaats vinden? Waar is er vervangende parkeerplaats? Bijvoorbeeld voor de Wiek en de sporthal? Meneer Stramien weet dat ook niet. Het moet voorzien worden. Misschien op het dak van de sporthal???

Waar men zich blijkbaar wel kan in vinden is dat het over en weer geloop om een nieuw parkeerbriefje in de auto te leggen moet verhinderd worden. Een groot deel van wat op de markt staat, staat er immers de ganse dag. Mits een gezondheidswandelingetje om de twee uur. Maar dan moet er wel weer ergens anders parkeerplaats zijn.

Bereikbaar of niet?

Maar de belangrijkste (en terechte) bezorgdheid is die van onze handelaars is de bereikbaarheid van hun zaak. Zonder die bereikbaarheid zullen alle zaken verdwijnen.

De man van Stramien krabbelt in zijn antwoorden al een beetje terug, en verwijst naar het grotere geheel, want mobiliteit is maar één aspect. En die volle zaal, met zelfs staanplaatsen, moet hem de illusie hebben gegeven dat hij ten tijde van Expo 58 in een overvolle kerk op de preekstoel stond. Want zijn voornaamste argument blijft: ge moet mij geloven, uw klanten zullen blijven komen.

Nawoord

Gelukkig is er nog het nawoord van de burgemeester: die verzekert dat dit nog maar een studiefase is, en dat er nog geen beslissingen zijn genomen. En hij roept alle Zelenaars op deel te nemen aan het debat. En dat met hun ideeën zal worden rekening gehouden.


4 reacties op “Als ge alleen thuis parkeert is er geen probleem.
  1. Chris Gossey schreef:

    Wat gaat dat nog kosten dat studiebureau?
    Onbekwaam!!!

    Gooi dat buiten en laat mensen met realiteitszin iets uitwerken die voeling
    hebben met de gemeente Zele

  2. Peter De Langhe schreef:

    Mogen wij Zelenaars weten wat die klucht al gekost heeft en nog zal kosten ? Is daar een aanbestedingsprocedure voor geweest ?

  3. renaat vehent schreef:

    In Lokeren hebben ze dat beter aangepakt ; of dat ook beter gaat uitdraaien laat ik in het midden. Daar hebben alle Lokeraars zich mogen uitspreken en ideeën spuien over de herinrichting van de stationsbuurt. Op zich is dit al véél goedkoper dan een studiebureau. Als we het parkeerprobleem in Zele willen oplossen én de markt aangenamer willen maken (dus zonder auto’s) is er maar één oplossing. Alle blik in de kelder steken zoals in Sint Niklaas en om de drie huizen een café mét terras verplichten !

  4. Bonnarens Luc schreef:

    En dan hopen dat die terrassen open zijn op een feestdag .

Abonneer je op Beethoven

Voer je e-mailadres in om een bericht te krijgen telkens er een nieuwe Beethoven tekst verschijnt. Je e-mailadres wordt enkel en alleen hiervoor gebruikt.

Top