De Paaseieren zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Paaseieren

Ik herinner mij de tijd dat de klokken nog grote kartonnen eieren dropten in mijn tuin. Die deed je open, en er rolden allemaal kleine paaseitjes uit. Die tijd is al lang voorbij. Net zoals de tijd dat wie zijn assekruisje nog op zijn voorhoofd had op Pasen, in de tuin van de pastorie mocht gaan eieren rapen.

Wie 50 jaar geleden zijn Pasen niet hield, zou eeuwig branden in de hel. Uw Pasen houden, dat betekende dat je eerst te biechten ging. En dan op Pasen zelf ter communie ging. Nuchter wel te verstaan. En niet aan de hostie komen, dat was ook al zonde. Knielen aan de communiebank, handen onder het laken, met je handen een tafeltje vormen, en dan tong uitsteken tegen de pastoor. Die legde daar dan een hostie op. In mijn herinnering waren de hosties met Pasen ook altijd wat dikker. Het stoeltjesgeld bracht dan ook veel op.

Veel pastoors vandoen.

Er was ook veel volk nodig. Stel u voor, vrijwel iedereen ging biechten. In de dekenij woonden dan ook veel priesters. En de ouderen droegen nog soutanes. En al die parochianen: Eerwaarde, het is 10 dagen geleden dat ik nog ging biechten. Ik heb 2 keer gelogen, ben 3 keer onbeleefd geweest en ik heb 5 keer onkuise gedachten gehad. En vanachter het raampje: Ego te absolvo, en bid 3 weesgegroeten en één onzevader.

Maar dat was arbeidsintensief, en waren dan ook veel pastoors voor nodig. En de kerken zaten afgeladen vol. En het stoeltjesgeld en de “tenofferen” brachten veel op.

Na de mis, in de sacristie, volgde dan een merkwaardig ritueel. Al het opgehaalde geld werd in één schaal gelegd. En dan zei de priester: God, ik gooi het geld omhoog. Neem ervan wat Gij wilt. En dan gooide hij het geld omhoog, op de wijze van het keren van een pannenkoek.

God nam nooit wat, en al het geld was voor de pastoor.

Tegenwoordig is dat anders. Maar sommige dingen blijven. Er zit geen volk meer in de kerk. Jawel, de spreekwoordelijke 5 man en een paardekop. Behalve bij een grote begrafenis. Het is zelfs zo erg dat vorige week de beminde parochianen voor een gesloten kerkpoort stonden te schilderen. Waarschijnlijk had de koster zich overslapen. Maar de kerkfabriek blijft functioneren.

Gemeenteraad

Vanavond staat de renovatie van de stookplaats van de pastorie op het H. Hartplein op de agenda van de gemeenteraad. Er staat bij: voormalige Denkenij (sic). De typist heeft waarschijnlijk gedacht: Denk het nie.

Maar dat is noodzakelijk. De pastoor woont daar nu alleen in een gebouw dat is ontworpen voor een twaalftal  pastoors (nee, geen apostelen). Dat moet daar koud zijn, zo zonder gezellen om u warm te houden. En de kerkfabriek zal denken: uiteindelijk is het toch op kosten van de gemeente.

Want de gemeente is wettelijk verplicht de tekorten van de kerkfabriek aan te zuiveren. Dat is nog een wetgeving waar de toenmalige CVP (nu CD&V) wel zal voor gezorgd hebben.

Ei of geen ei, betalen zult ge.

Dus elke Zelenaar betaalt mee. Jaarlijks zo een 300.000 euro. Dat is 12 miljoen belgische frankskes. Of ge nu katholiek, moslim, boeddhist of ongelovig zijt. Ge betaalt mee aan de exploitatiekosten van de kerkfabriek. En dat is zonder de lonen van de pastoors, die worden nationaal betaald.

Stel u voor dat de gemeente dat zou doen voor handelaars. Ge kunt niet failliet gaan, want de gemeente past uw tekorten bij. Ge kunt een veel grotere winkel hebben dan ge nodig hebt en ge krijgt een loon van de overheid. 9240 zou nogal content zijn.

Misschien zou het slimmer zijn een penthouse in den Anker of de Kroon te kopen voor de pastoor en de pastorie in concessie te geven. Minder tekorten aan te zuiveren voor de gemeente en voor elke  Zelenaar. En een bed&breakfast “De Pastorie met de Gouden Kamer” zou een toeristische troef zijn. Alle beetjes helpen.


5 reacties op “De Paaseieren zijn niet meer wat ze geweest zijn.
  1. WDB schreef:

    De dekenij is eigendom van de gemeente en is een geklasseerd monument .
    Het dekengebouw staat ter beschikking van de lokale herders en zij kunnen er steeds hun intrek in nemen ,daar kan niemand iets tegen doen ,ik dacht dat dit zelfs op een wet dateert vanuit De besloten tijd of toch toen Bonaparte de plak zwaaide .Men kan hier voor kiezen , maar ook voor een appartementje met zicht op de toren das ook waar .
    De historiek van het gebouw moet ik je niet uitleggen ,daar zal je wel genoeg over gelezen hebben .
    De kerkfabriek is er zeker niet op uit de gemeente onnodige kosten te laten maken.

    Indien je graag meer hieromtrent wenst te weten , kan je mss contact opnemen met Johan Antheunis -ik denk dat die momenteel de voorzitter is van de kerkfabriek .

    Indien de gemeente het dekengebouw zou verkopen ,zal de nieuwe eigenaar zeer diep in zijn geldbuidel moeten tasten , geschatte waarde van dit gebouw en aanhangende is 7 miljoen euro – Dit is idd veel geld ,maar het zou zonde zijn indien dit patrimonium in prive handen zou komen , wat je kwijt bent win je meestal nooit meer terug .Het geld zou de gemeente een ongelooflijke buffer geven ,das waar , maar zou later er nooit meer inslagen om een terugkoop van bv dergelijk gebouw te kunnen doen .
    Dus Laat ons dan idd belastingsgeld aanwenden om de nodige infrastructuur te onderhouden .Later kan het gebouw steeds een andere invulling krijgen .

  2. Connie l'hoëst schreef:

    Mooie gedachte…Kan me er volledig in vinden!

  3. Freddy Raemdonck schreef:

    Als de Dekenij ons zoveel geld kost ben ik al jaren vragende
    partij om de tuin bij het park Peeters te voegen.Waarschijnlijk
    komt hier toch niemand in en moet hij ook onderhouden worden.
    Ik ken de toestand of het mooie hiervan niet omdat praktisch
    geen enkele Zelenaar deze tuin al gezien heeft. Ik weet enkel
    dat hij serieus groot is.

  4. Van cauteren Kris schreef:

    Het lijk mij zeer onchristelijk dergelijk gebouw te laten bewonen door 1 persoon, terwijl de wachtlijsten voor sociale woningen blijft groeien. Ik las deze week 5 tot 7 jaar wachten.

  5. admin schreef:

    Dag Wim, ik heb nooit gezegd dat het zou moeten worden verkocht of in privé handen moeten komen. Absoluut niet. Ik heb wel gesproken over “in concessie” geven. Dat is wat anders.

Abonneer je op Beethoven

Voer je e-mailadres in om een bericht te krijgen telkens er een nieuwe Beethoven tekst verschijnt. Je e-mailadres wordt enkel en alleen hiervoor gebruikt.

Top